Monday, December 23, 2013

Arany virgács



Ezt a történetet évekkel ezelőtt írtam, és valószínű része lesz második könyvem egyik fejezetének.
Szeretettel küldöm mindenkinek. 
Különösen Andreának és Amadénak. :)







Elszúrtam. Ha valamit el lehet szúrni, hát akkor ezt most megtettem. Ki gondolta volna? Pedig Petya figyelmeztetett. Ő előre szólt, hogy nem lesz ez így jó, de én nem hittem neki.  Én jobban tudom, én jobban értek hozzá, legalább is akkor még azt hittem.
          Ez a tél is úgy kezdődött, mint a többi: hidegen és hótlanul, de tele várakozással. A télapóra vártunk. Eni már hetekkel előre elkészítette a listáját és minden nap megkérdezte, hogy mennyit kell még aludnunk, a nagy napig. Minden beszélgetésben és minden témában így vagy úgy előjött a télapó és természetesen az ajándék. Egyik alkalommal is, mikor hazafelé sétáltunk az oviból és Eninek egy újabb ajándék jutott eszébe, elszóltam magam. Egy hatalmas Hello Kittyt kért a hatalmas elefántja helyett. „Az túl drága!” Fakadt ki belőlem, teljes spontaneitással, észre se véve elszólásomat. „De anya!” – Eni megállt és nagy szemekkel meredt rám. Hopsz! Most lebuktam, kiderült a nagy titok. Nincs vissza út. Vártam a végső csapást. Ezt, hogy fogom kimagyarázni?! „Anya, a télapónak nem kell pénz!” – oktatott ki, kicsiny lányom. „Tényleg!” – helyeseltem megkönnyebbülve és azt gondolva, hogy ezt megúsztam, s az idei tél még megőrizte csodálatos misztikusságát. (Ekkor még nem sejtettem, hogy életem legnagyobb baklövése, még hátra van.)
          Eljött a várva várt este. Robi és Eni alaposan megtisztogatták a csizmájukat és lelkesen kirakták az ablakba. Még a redőnyt se szabadott lehúznunk, nehogy gondot jelentsen az a Télapónak, amikor szeretne bejönni, megtölteni a csizmácskákat.
Azt hiszem ez Robi ötlete volt. Ő mindenre oda figyel.  Például, mikor a foga esett ki, a fogtündér dolgát akarta megkönnyíteni azzal, hogy nem feküdt a párnájára. Hogy is nézne ki, ha szegény Fogtündér párnarángatás közben lebukna! A végén még nem sikerülne az akció!
Szóval a redőny fönt, a csizmák az ablakban. Minden készen állt a Télapó fogadására. Természetesen az ágyba bújás is gyorsabban és simábban ment, mint máskor és az elalvással sem volt gond. Petyával megbeszéltük, hogy az esti találkozóm után beugrok a boltba csokikat venni, mert hát, hogy hogysem, de az ajándékvásárlás valahogy elmaradt. Az esti találkozó annyira jól sikerült, hogy majdnem elfeledkeztem a csokikról, s csak a barátnőm szatyrában észrevett arany virgács döbbentett rá, hogy nekem még dolgom van.
Beugrottam a boltba és azon tűnődtem, hogy melyik csomagocska is felelne meg legjobban az én csemetéimnek. Kiválasztottam két közepes nagyságút (ügyelve arra, hogy egyforma legyen), ami épp a pénztárcánk és a gyermekek csizmájához volt méretezve. Volt benne csoki mikulás, cukor, mandarin, rágó és idén először, aranyvirgács. Mikor Petyának megmutattam, kérdőn nézett rám:
– Virgács?!
– Ez nem akármilyen virgács, ez arany virgács! Nálunk az volt a szokás, hogy aki rossz, az virgácsot kap, aki pedig jó, annak aranyvirgácsot hoz a Télapó!
– Én ilyen szokásról sose halottam, a virgács az virgács. Szerintem ez nem jó ötlet.
– Á te nem értesz hozzá! – s azzal már mentem is a gyerekszoba felé, hogy a csizmákba rejtsem a „Télapó” ajándékát.
          A reggel korábban beállított, mint máskor, ami igen nagy teljesítmény, hiszen gyermekeim normális napokon is rendszeresen hat órakor kelnek. De hát nem hibáztathattam őket, december hatodika volt a Télapó Napja! Kisiettem a nappaliba, hogy láthassam a gyerekek arcát, ahogy kibontják az ajándékokat, ám nem az fogadott, amire számítottam. Míg Enikő örömtáncban körbe ugrálta az apját, addig Robi, döbbent tekintettel fogta a kezében a csomagot.
– Virgácsot kaptam! – szavai fájdalommal és kétségbeeséssel voltak tele. Az idő lelassult és a fájdalom felfokozódott.
– Ez aranyvirgács, ilyet csak a jók kapnak! – próbálkoztam vigasztalni kicsi fiam, akiben egy világ omlott össze. Szemeiben értetlenség: Ő jó volt, de akkor miért kapott virgácsot? Valami rosszat tett volna? De mikor, hol, hisz Ő annyira figyelt, hogy jó legyen?
Szorosan magamhoz öleltem, de már nem tudtam jóvátenni ostobaságomat. Könnyeimmel küszködtem, és éreztem, hogy lassan ránk telepedik a csalódás fekete köpenye. „Bocsáss meg, bocsáss meg!” Kiabálta egy hang a fejemben. Hosszasan öleltem, így míg végre megszólaltam:
– Hidd el az aranyvirgács az jó, csak a jók kapják, én is kaptam a gyerekkoromban!
– Jó, elhiszem, de azért ezt ne áruljuk el senkinek. – s ezzel le is zárta a témát.
Máig sem tudom, hogy hitte e vagy sem. Kidobni nem dobhattam a virgácsot és Eni kérlelésére, hogy adja neki is nemet mondott. Mégis egy-két napig a szeme sarkában ott bujkált a bánat, amely az én szívemet is összeszorította.


1 comment:

  1. Hat, en nagyon egyett ereztem Robival amikor en is kiskoromban hatalmas nagy virgacsott lattam ablakomban. Es, Anyukam, nem vigasztalt ilyen szep szavakkal, Virag. Sajnos, en csak arra emlekszem, hogy rossz kis lany voltam es azt kaptam amit erdemeltem. Hat, tenlyleg igaza is volt. Igy igazz: egyukunk sem erdemli a hatalmas ajandekot amit kaptunk Krisztus altal. Hala Istennek, hogy azert is felajanlotta eletet a mi szamunkra! (remelem, hogy torott magyar helyes-irasi hibakat tul nezve, ertheto az uzeneemt :-)

    ReplyDelete